EVZ

Fără șosele, județele învecinate fură turiștii | România 4 you

Mocănița circulă pe o cale ferată uzată
Autor: | | 0 Comentarii | 1282 Vizualizari

Situația infrastructurii din județul Bistrița-Năsăud este una din cele mai proaste din țară. Pe aici nu trece nici o autostradă importantă, nu se modernizează calea ferată și abia s-au făcut planuri pentru o șosea de centură a Bistriței

Potrivit unei analize făcute de econtext. ro, Bistrița Năsăud se află pe locul 27 la infrastructura rutieră, unde în ultimele două decenii au realizați doar 76 de kilometri, în medie aproape patru kilometri în fiecare an.

În 1990 în județ existau 236 de kilometri de carosabil, în interiorul celor patru orașe, iar în 2010 sunt 312 kilometri.

Centura va avea finanțare europeană

Master Planul de Transport, finalizat în 2014, are însă obiective și pentru acest județ.

Conform noii strategii de implemetare a Master Planului General de Transport varianta ocolitoare a Bistriţei are prioritate, iar costul estimat pentru realizarea acesteia este de 70 de milioane de euro. Centura ar urma să aibă o lungime de 14,6 kilometri. Tot în Mater Planul de Transport mai sunt cuprinse şi trei drumuri transregio care trec prin Bistriţa-Năsăud. Unul, care are o lungime de 78 de kilometri, pleacă de la Sărăţel spre Târgu Mureş.

Cel de-al doilea, cu o lungime de 130 kilometri, porneşte din Beclean, trece prin Salva şi ajunge până la Moisei, în Maramureș. Al treilea drum pentru care Guvernul speră că fie obținută finanțare leagă Bistrița de Suceava.  


PSD a cucerit fostul fief al baronului PDL Ioan Oltean | România 4 you

Investiții puține, salarii și pensii mici | România 4 you


În sectorul feroviar sunt prinse reabilitarea căilor ferate pe tronsoanele Cluj-Napoca – Dej – Beclean (83 km) şi Beclean – Ilva Mică – Vatra Dornei – Suceava (239 km), proiecte estimate la 2.581.000 euro.

Mocănița, reabilitată

Din mai 2015, circulă din nou Mocănița din acest județ. Traseul are 35 de kilometri şi străbate judeţele Bistriţa- Năsăud şi Mureş. Se mai întâmplă ca vagoanele să sară de pe linie, însă fără pericolul de a se răni cineva.


Până când statul va investi în linia de cale ferată, un investitor privat a repus în funcțiune Mocănița.


Circulaţia trenurilor cu ecartament îngust între Bistriţa- Năsăud şi Mureş a fost închisă în urmă cu 20 de ani. Linia a fost preluată în regim privat în 2011 și de atunci se lucrează la ea încontinuu. Nu există subvenţii, aşa că lucrările avansează greu. O plimbare cu mocăniţa pe cei 35 de km funcţionali costă 30 de lei.

Competiție între stațiunile balneare

Cel mai valoros obiectiv turistic din Bistrița-Năsăud este Parcul Național Munții Rodnei. Presa locală relataează că 80% din turiștii care viztează acest parc vin dinspre Borșa.

PNL: Moldovan vrea domeniu de vânătoare

„Cele 17 comune din Bistriţa- Năsăud care se află pe raza parcului nu au un site, cu atât mai mult să aibă unul comun în care să se promoveze (...) Nu se pune nici site- ul CJ sau al Prefecturii, plin cu fotografii despre cei aflați în funcții în loc să fie o carte de vizită a ceea ce avem mai bun și mai frumos aici”, scria un ziar local.

Președintele CJ Radu Moldovan vrea să treacă parcul în subordinea sa, dar liberalii se opun vehement. „Jos labele, Radu Moldovan! (...) Parcul Naţional Munţii Rodnei nu poate să devină fondul lui de vânătoare. Poate să vâneze oriunde, în Africa”, a spus Stelian Dolha, co-președintele organizației județene a PNL Bistrița.

Trecutul și viitorul turismului

Județul mai are o resursă valoroasă: apele termale. Din păcate, spre deosebire de Băile Felix, stațiunea Sângeorz Băi este devastată.

Aici sunt izvoare de ape minerale bicarbonatate, clorate, sodice, calcice, magneziene, iar în cura balneară se mai utilizează nămolul mineral. Numărul turiștilor abia atinge însă 5.000 pe an (date din 2014). În județ s-a dezvoltat, cu fonduri PHARE, stațiunea Figa, unde vin 50.000 de turiști pe an.


FOTO: Fanfara din Sângiorz Băi



Investiția de la Figa, situată la cinci kilometri distanță de orașul Beclean, a fost inaugurată în iunie 2010. Pentru amenajarea Băilor Figa s-au cheltuit în jur de 1,9 milioane euro (din care un milion de euro bani europeni) şi s-au construit terenuri de sport, centre de terapie, camping, bazine cu apă sărată şi cu apă dulce, un bazin cu nămol, o piscină acoperită, loc de joacă pentru copii, drumuri de acces şi alei pietonale.

În apropiere a fost descoperită și o mină de sare veche de 3.000 de ani. Situl arheologic de aici este considerat, în prezent, cel mai vechi şi mai important sit salifer din sud- estul Europei.  


PSD a cucerit fostul fief al baronului PDL Ioan Oltean | România 4 you

Investiții puține, salarii și pensii mici | România 4 you




Tag-uri:

Alte articole din categoria:

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000