EVZ

ISTORIE RĂSCOLITĂ după 80 de ani! MASONERIA și Biserica Ortodoxă Română. Se întâmplă după 8 decenii de la ANATEMIZARE

Autor: | | 14 Comentarii | 26329 Vizualizari

Prin intermediul unui mesaj transmis de Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, se face simțită o ”încălzire” a relațiilor dintre două instituții care sunt de exact 80 de ani pe poziții ireconciliabile

E vorba de Masoneria română și de Biserica Ortodoxă Română. Chiar dacă Biserica nu renunță la decizia de anatemizare a Ordinului, ea permite acum relațiile dintre masoni și persoane din interiorul clerului, delimitând apartenența unei persoane la o organizație legală de legătura pe care aceeași persoană o are cu duhovnicul său.

”Le va refuza slujba la moarte”

La 11 martie 1937, Sfântul Sinod al BOR a adoptat o decizie de anatemizare a Francmasoneriei, pe care o considera ocultă și anti-creștină. Pentru masonii care nu se căiau pentru ”păcatul” inițierii în Ordin, ”Biserica le va refuza slujba la moarte. De asemenea le va refuza prezența ca membri în corporațiile bisericești”.

Data deciziei de anatemizare este foarte importantă, din punct de vedere istoric. În 1937, Regele Carol al II-lea își netezea drumul către instaurarea regimului autoritar cunoscut ca ”dictatura carlistă”. În 1938, avea să desființeze partidele politice și să obțină de la fostul Mare Maestru Jean Pangal trecerea Masoneriei române în adormire și apoi chiar desființarea Ordinului. Patriarhul Miron Cristea, în 1937, nu a făcut decât să ajute și el la instaurarea dictaturii. Totuși, din punct de vedere canonic, decizia sa a rămas în vigoare.

”Nimeni nu poate fi respins de la un dialog firesc”

Din mesajul transmis de Vasile Bănescu redacției republicaoltenia.ro reies clar schimbările de atitudine față de Ordin. Răspunsul este din 17 noiembrie 2017.

”BOR lucrează în societate nu doar instituțional, ci mai ales prin persoanele care o reprezintă oficial, atât clerici, cât și laici credincioși. Aceștia pot și este firesc sa aibă contacte de natură diversă cu oricine vine spre Biserică cu buna intenție sau cu dorința de a contribui la activitatea sa în plan social, cultural și caritabil. Din această perspectivă autentic creștină, nimeni nu poate fi respins de la un dialog firesc în calitate de persoană particulară, independent de apartenența sa la un tip de organizație legal recunoscută de statul roman și care nu intră în contradicție flagrantă cu morala publică.”

”Biserica nu poate cere excomunicarea cuiva”

”Acele persoane care aleg să adere la o entitate juridică oficială (politică sau de altă natura), dacă sunt autentic creștine, își ghidează totuși viața privată după repere stabilite în cadrul Tainei Spovedaniei împreună cu duhovnicul lor, singurul care are acces la miezul sufletesc al celui care se mărturisește și cere povățuire morala. Așadar, Biserica nu poate cere excomunicarea cuiva din cadrul ei menit creșterii duhovnicești, fără ca cineva sa se întoarcă fățiș împotriva învățăturii sale de credință.

Toți cei care respectă credința creștină în conținutul ei, manifestându-și public și privat atașamentul față de valorile sale, rămân membrii ai Bisericii. Alegerile morale sau de altă natura pe care le face un creștin sunt, în principiu, rodul discuțiilor cu duhovnicul său, nu cu o instituție.”

”Hotărârea din 1937 rămâne neschimbată”

”Hotărârea Sf. Sinod din 1937 rămâne neschimbata, fără ca acest lucru sa implice astăzi o imixtiune a Bisericii in sfera privată a unei persoane, a drepturilor și libertăților ei. Hotărârea respectiva indica și azi faptul ca BOR nu are nicio relație de colaborare cu Francmasoneria, rațiunile și  viziunile fondatoare ale celor doua instituții fiind total diferite și ireconciliabile.

Patriarhia Romana, in virtutea respectării riguroase a autonomiei eparhiale, nu se implica in strategia de desfășurare a activităților social-culturale ale Mitropoliei Olteniei care, in deplina libertate, alege sau nu sa colaboreze cu anumite persoane. (ziariștii olteni se interesau dacă persoane care aparțin Ordinului pot avea legături cu Mitropolia locală n.n.)

Îmi exprim regretul de a nu va putea oferi răspunsuri doar cu “da” sau “nu și menționez că un alt răspuns in viitorul imediat este exclus.”



Tag-uri:

Alte articole din categoria:

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000