EVZ

Evenimentul zilei are vești bune. Prea-buna UEFA ne lasă să ne jucăm cu prea-frumosul Euro, chiar dacă n-avem metrou!

FOTO: EVZ
Autor: | | 1 Comentarii | 792 Vizualizari

„La barza chioară îi face Dumnezeu cuib”, spune o vorbă din bătrâni. Vorba asta e parcă mai nimerită ca niciodată în proiectul „București, oraș-gazdă al Euro 2020”

Concret, după cum se știe, Bucureștiul a fost desemnat în septembrie 2014 între orașele care au primit dreptul de a organiza meciuri ale Euro 2020. Stadion aveam, aeroport aveam, ne mai trebuiau niște șosele plus o linie de metrou care să lege orașul de aeroport. Șoselele, aeroportul și linia de metrou fac parte din ceea ce UEFA denumește „plan de mobilitate”.

Linia de metrou, doar un proiect

Fiecare oraș-gazdă trebuie să creeze condițiile necesare astfel încât zecile de mii de suporteri care veni-vor la meciuri să nu stea în trafic cu orele, iar prezența lor să nu paralizeze urbea respectivă.

Pentru asta, autoritățile trebuie să arate de ce infrastructură dispun. În cazul României, una dintre cerințe a fost o linie de metrou care să lege orașul de Aeroportul „Henri Coandă”, pentru a facilita accesul suporterilor către Arena Națională. Desigur, în toamna lui 2014 pe mulți i-a umflat râsul. România avea la dispoziție mai puțin de 6 ani pentru a da în folosință o magistrală lungă de 14,2 km, cu 12 stații în componență.

Confirmare oficială

Părea o utopie încă de atunci. Politicienii români nu sunt nici chinezi, nici japonezi, așa că șansele de a finaliza un astfel de proiect păreau de domeniul SF. Și, din păcate, așa a fost ! În decembrie 2017, nu erau încheiate nici măcar exproprierile, iar în februarie 2018 încă nu e stabilit constructorul. De aici încolo era limpede, chiar și pentru cei mai optimiști, că în 2 ani, nici măcar o alianță Batman- Superman-Spiderman- X-Man plus Hulk, nu ar fi capabilă să dea cep pământului prin Piața Chibrit ca să iasă la suprafață în timp util taman la Otopeni. Pe 8 februarie a venit și o confimare oficială. Directorul general al Metrorex, inginerul Ion Constantinescu, spunea răspicat într- o declarație dată Gazetei Sporturilor, că nu există nici o șansă ca magistrala cea nouă să fie gata până în 2020.

„Nu avem motive de îngrijorare”

Drept urmare am chestionat- o pe venerabila UEFA cu privire la șansele Bucureștiului de a-și mai păstra dreptul de organizare. Am întrebat așa: Dragă UEFA, „s-a anunțat în mod oficial că este imposibil ca Bucureștiul să aibă o magistrală de metrou care să lege orașul de aeroport. Din câte știm, existența unei astfel de rute de metrou era o condiție de bază în organizarea unei grupe a Euro 2020.

Ce se întâmplă în acest caz? Există posibilitatea de a retrage dreptul de organizare acordat în 2014?”. Și ce să vezi? Supriză mare! Blânda și buna UEFA ne-a răspuns prompt : „Fiecare orașgazdă al Euro 2020 își va prezenta conceptul de mobilitate în vara 2018 și deocamdată nu avem motive de îngrijorare.

O linie de metrou care să lege orașul de aeroport NU ESTE O CONDIȚIE OBLIGATORIE (s.n.). Importantă este existența unul plan de mobilitate care să utilizeze infrastructura existentă în cel mai eficient mod posibil (..)”. Acesta a fost răspunsul primit de la departamentul de Media & PR al UEFA.

Așadar, rămâne de văzut ce vor pune pe masă românii în vara 2018. Potrivit cerințelor UEFA, la vară, fiecare țară trebuie să-și prezinte, între altele, „sistemul de transport care va fi cheia succesului în cadrul Euro 2020. Toate facilitățile de transport existente în orașul-gazdă (aeroporturi, căi ferate, rețele de drumuri) trebuie să fie integrate cu facilitățile evenimentului (stadion, hoteluri, centre media, parcări, zone destinate suporterilor), pentru a alcătui un concept eficient de management al transportului si al traficului.

Acest concept trebuie să permită echipelor, oficialilor, ziariștilor, sponsorilor și spectatorilor să se bucure de o mobilitate maximă, precum și de un acces eficient la toate evenimentele organizate sub egida Euro 2020”. Ideea de bază e aceea că UEFA le cere gazdelor să facă în așa fel încât spectatorii, echipele și oficialii să nu zacă prin aeroporturi și gări.

Pentru asta, zice UEFA, ar mai trebui ca „țara-gazdă să dispună de o infrastructură de transport modernă, de înalt nivel, bine dezvoltată, care leagă orașul-gazdă de principalele puncte de frontieră”.

Obiective de îndeplinit

UEFA mai vede ca esențiale în acest plan de mobilitate următoarele puncte:

● Trenurile care leagă orașul-gazdă de principalele puncte de frontieră sau de alte puncte de mare interes din țara respectivă trebuie să circule cu o frecvență rezonabilă și să aibă o capacitate de a transporta un număr semnificativ de oameni.

● Servicii de transport public care să funcționeze 24 de ore în zilele de meci.

● Șosele moderne și bine dezvoltate.



Tag-uri:

Alte articole din categoria:

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000